Üdvözöljük a

Már kötelező az EKR használata | Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Már kötelező az EKR használata

Szerző: Vathy Szonja | 2018. április 18.

Április 15-től kötelező az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer (EKR) használata mind az ajánlatkérők, mind az ajánlattevők számára. Arról, hogy mik a legfontosabb tudnivalók a rendszerrel kapcsolatban Dr. Szabó László ügyvédet, felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadót kérdeztük. 

 Az ajánlatkérő és a gazdasági szereplők között a közbeszerzési eljárással kapcsolatos írásbeli kommunikáció elektronikus úton az EKR-ben történik április 15-től. Az e-közbeszerzés három területre terjed ki: a hirdetmények feladására, a közbeszerzési dokumentumokra, valamint az eljárás során történő teljes körű kommunikációra. A három alkalmazási terület közül az első kettő – a hirdetmények feladása és a dokumentáció - korábban már megvalósult elektronikus formában.  A harmadik alkalmazási területen, tehát a kommunikációban jelent lényegi változást az EKR-rendszer bevezetése, ez teljes átállást jelent a papír alapú közbeszerzésekről az elektronikus úton történő közbeszerzésekre.

Az ajánlattevők tehát április 15-től már csak az EKR-ben nyújthatják be ajánlataikat a közbeszerzési felhívásokra. A résztvevőknek az eljárás valamennyi szakaszában elektronikus úton kell kommunikálniuk. 

 

-               A rendszer célja a közbeszerzési eljárások átláthatóságának a segítése, az ügyek gyorsabb lefolytatása, az eljárási rend egyszerűsítése, az adminisztrációs terhek csökkentése, valamint a közbeszerzések ellenőrzésének a támogatása.  Egyszerűsítés, hogy a bontás automatikusan történik, és a rendszer jegyzőkönyvet generál a megadott adatokból. Az e-mail értesítő segítségével, például azonnal tudomást szerzünk az újonnan megjelenő kiírásokról, és külön regisztráció nélkül meg is tekinthetjük azokat. További segítség az ajánlattevőknek, hogy ha a rendszerben rosszul, vagy hiányosan töltenének ki egy űrlapot, akkor azonnal jelez az EKR, tehát ilyen módon csökkennek a hibalehetőségek és az esetleges hiánypótlások bekérésével sem megy el az idő – mondta el Dr. Szabó László ügyvéd, felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó, majd hozzátette: mindenkinek, aki részt vesz valamilyen módon a közbeszerzésben, érdemes minél előbb regisztrálnia.

Az EKR-ben csak magánszemély regisztrálhat, tehát ha egy szervezetet képviselünk, csatolni kell az erről szóló meghatalmazást. A felhasználókat az eligazodásban a több kötetes, és három hetente frissülő online-kézikönyv is segíti, továbbá oktató videó is megtekinthető a honlapon.

-               Természetesen ezt nem kell szóról szóra átböngészni, elég, ha a ránk vonatkozó részekkel tisztában vagyunk. Mivel a használat először bonyolultnak tűnhet, azt tanácsolom a cégeknek, hogy egyetlen munkatársat bízzanak meg a rendszer kezelésével. Szerencsére ebben az esetben nem kell, hogy az ügyvezető legyen a felelős az ügyintézésért, bárki megbízható a feladattal – hangsúlyozta a szakember.

Az EKR további előnye, hogy magától összeveti az ajánlatkérő által kötelezően beadandó nyilatkozatokat a rendszerben lévő többi űrlappal, és csak azokat fogja kitöltésre felajánlani az ajánlattevőnek, amelyeket az ajánlatkérő megjelölt. A rendszer továbbá az elkészült ajánlat alapján automatikusan fogja generálni a bekezdés szerinti felolvasólapot is, mely már egy pontos képet ad az ajánlatról.  

Fontos tudni, hogyaz ajánlattételi/részvételi határidő munkanapokon 8-16 óra közötti időszakra eső időpontban határozható meg és a bontást az EKR az ajánlattételi/ részvételi határidő lejártát követően két órával később kezdi meg. Az EKR használatáért az ajánlatkérő megindított közbeszerzési eljárásonként egységesen 40 000 forint rendszerhasználati díjat fizet – mondta el Dr. Szabó László.