Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az fmkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

#Maradjitthon! a hazai turizmus élénkítéséért

2020. május 27.

A turizmus és vendéglátás az egyik legnagyobb vesztese a kialakult járványügyi helyzetnek, a határok – többnyire – még zárva vannak, a turisztikai célú légiközlekedés szinte megszűnt, a turizmus áll. Ám lassan újraindul a szektor, hazánkban kinyitottak a vendéglátóhelyek, a szállodákba is várják a vendégeket. A Kormány ösztönzi a lakosságot, hogy idén a #maradjitthon belföldi utazást válassza kikapcsolódásképp. A cikket a Gazdasági Kalauz legújabb számában is elolvashatja, ezen a linken.

Vidéken a vendéglátóhelyeken már nem csak a kerthelyiségben, teraszon, hanem a belső, zárt részben is megengedett a vendégek tartózkodása. A fővárosban - május 29-ig - pedig a vendéglátóhelyek kerthelyiségeiben, teraszain fogyaszthatnak a vendégeknek. Elvárás azonban a védőtávolság betartása, illetve a dolgozók kötelesek a szájat és az orrot eltakaró eszközt viselni. A fővároson kívüli szálláshelyek már fogadhatnak vendégeket. Összeállításunkban az ágazatban tevékenykedő, Fejér megyei vállalkozók meglátásait, véleményét gyűjtöttük össze. Mekkora kárt okozott tevékenységükben az elmúlt időszak, a nyilvánvaló hátrányok mellett tudtak-e előnyt kovácsolni a „leállásból”, hogyan tekintenek a jövőre?

Möllmann Günterné, ügyvezető, Fogadó az Öreg Préshez Kft., Möllmann-Ház

A vészhelyzet meghirdetése számunkra a két éttermünk és szállodánk teljes bezárását jelentette, így 100 százalékos bevételkiesés történt. Teljes összegzés még nem történt. Ez idő alatt részben történtek karbantartások, de ezek a járványon kívül is tervezve voltak. Éttermünk átállt az ételkiszállításra, de a korábbi profilunk teljesen más volt, így a régi vendégeket az elvitel és a kiszállítás csak hétvégén érintette, így a korábbi bevételek töredékét sem sikerült ebben a formában biztosítani. Emellett az elviteles ételek ÁFA-ja 27% a korábbi helyben fogyasztott 5% és 4 % turizmusfejlesztési hozzájáruláshoz képest. A turizmus kapcsán bizakodóak vagyunk, szerencsére pünkösdkor az egyik szállodánkat már sikerül újra nyitni, ahol sok vendégek várunk, a korlátozásokat persze szigorúan betartjuk. Természetesen jóval kisebb vendégforgalomra számítunk. Valamint az árbevétel szempontjából szinte a legerősebb hónapjaink estek ki március, április, május mind a szállás mind az éttermi rendezvények tekintetében. Az év további részét is most kezdjük el újra tölteni.  A korábbi foglalások 80%-a lemondásra került a járvány miatt, de már elindultak a visszafoglalások, kisebb növekedés látható, de ez a korábbi, erős nyári foglaltságot még nem közelíti meg. Az emberek régóta vannak bezárva, az utazási kedv így biztosan magasabb, de sokan még félnek a járványtól, valamint a korlátozások miatt még várnak a foglalással. Ettől függetlenül bízunk benne, hogy több belföldi vendég itthon választ pihenési lehetőséget a külföld helyett, ezzel is segítve a hazai turizmus fellendülését. A szigorítások kevesebb vendég fogadására nyújtanak lehetőséget, a higiéniai szabályok pedig magasabb költséggel járnak, és több személyzetet igényelnek a korábbihoz képest. A szájmaszk napi 8 órában történő viselése mindenképpen nagy terhet jelent a dolgozóknak, főként, akik egész nap vendég közelében vannak.

Molnár Enikő, értékesítési igazgató, Hotel Magyar Király****

A járvány okozta helyzet szinte minden szektort, de a turizmust kifejezetten érintette. A foglalások, rendezvények időpontjának visszamondása a Hotel Magyar Király****-t sem kímélte, jelentős veszteségeket okozva így a cégnek. Amíg nem voltak vendégek a szállodában és rendezvényeket sem bonyolítottunk, a takarítási munkákat végeztünk el. Nagyobb felújításra nem volt szükség, hiszen arra év közben folyamatosan figyelünk. A Hotel Magyar Király**** elsődleges vendégköre az üzletemberek, akiknek az érkezése egyelőre bizonytalan az utazási korlátozások miatt. Így most egy másik szegmenst - a turistákat- is megcéloztunk, akik eddig nem voltak a célközönségünk. De most kifejezetten az ő számukra állítottunk össze csomagokat, programokat, a városi lehetőségeket egybegyűjtve. A szálloda újra üzemel, megnyitottuk a teraszt, éttermet is. A szálloda dolgozói betartják a higiéniai előírásokat, egyenmaszkot is varrattunk a kollégáknak. Lassan, de javuló tendenciát látunk a foglalásokban.

 

Madler László, ügyvezető, Lucullus 3 Kft., Diófa Vendéglő és Kiskakas Étterem

Összegszerűen nem tudjuk meghatározni, mekkora kárt okozott a járványügyi korlátozás. Ami tény, hogy éttermeinket majd1 2 hónapra be kellett zárnunk. A munkaerőt mintegy 20százalékkal le kellett, hogy építsük. Azt, hogy a jövőre vetítve mekkora kárt okoz a kereslet visszaesése, most még nem lehet megjósolni. A leállás alatt, kisebb szükséges karbantartási munkákat végeztettünk el üzleteinkben. Az ételkiszállítás lehetőségét nem tekintettük alternatívának. Éttermeink 25-30 éves működése során ezt az értékesítési formát soha nem folytattuk. Teljesen más működést, munkaszervezést igényel. Illetve ezen a területen a piaci szereplők sokan vannak, valamint kisebb előállítási költségekkel működnek, ezáltal alacsonyabb árszínvonalon tudnak értékesíteni, mint a mi vállalkozásunk. Ezzel nem tudtunk volna versenyezni. A jövőt tekintve bizakodó vagyok. De azt látni kell, hogy legalább 1-2 évnek el kell telnie, hogy a vendéglátás-turizmus iránti kereslet felfusson arra a szintre, ahol a járvány előtt volt. Az idei évben, ha a forgalom eléri a tavalyi évi 60-70%-át, már úgy gondolom jónak mondható. A nehéz időszak a vendéglátóipari vállalkozások számára még csak most jön, hiszen az újranyitás sok költséget emészt fel, illetve az idei évre jelentős 30-50%-os forgalom csökkenés várható, amit a működés kiadási oldalán meg kell tudni finanszírozni. A kereslet a kezdeti újranyitáshoz képest érezhetően erősödik. Az emberek bátrabban mozdulnak ki. Milyen mértékű lesz a forgalom élénkülésen nehéz meghatározni. Függ attól is, hogy a keresletben milyen mértékű anyagi kárt eredményezett, illetve fognak eredményezni a közeljövőben a járvány okozta negatív gazdasági hatások. Munkánkat az előírt óvintézkedési javaslatok maximális betartásával végezzük üzleteinkben. Kerthelyiségünket és éttermünket úgy alakítottuk át, hogy az asztalok között 1,5 m távolságot hagytunk. Munkatársaink maszkot és kesztyűt viselnek és kiemelten ügyelnek a higiéniára. A szokásosnál gyakrabban mosnak kezet virocides kézmosószerrel. Virocid szerrel fertőtlenítjük minden vendég után az asztalokat és rendszeresen fertőtlenítjük az éttermi eszközöket, mosdókat, kilincseket, a konyhát stb. Vendégeink számára a kert bejáratánál, valamint a mosdókban virocides kézmosó áll rendelkezésre. Ezen óvintézkedéseket a mindennapi munkánkba be kellett építeni.