Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az fmkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Mentorok és mentoráltak a folytatás pályáján

2021. június 17.

Lassan a végéhez ér a „Vállalkozz tudatosan” mentorprogram. A programba öt mentorcég (3 beszállítói és 2 külpiaci) kapcsolódott be, támogatva a programban résztvevő mentorált cégek külpiacra lépését, illetve beszállítóvá válását. Sajnos a járványhelyzet miatt a mentorok és mentoráltak találkozóira a néhány személyes alkalomtól eltekintve, szinte csak az online térben kerülhetett sor. Ennek ellenére a résztvevők egyöntetű véleménye, hogy a program rendkívül hasznosnak bizonyult és mindannyian a folytatás mellett voksolnak. A programban résztvevő cégeket kérdeztük tapasztalataikról, a folytatásra vonatkozó elképzeléseikről.

Mentorok:

Beszállítói mentorcég – Fiers András, ügyvezető, Fiers Mechanika Kft.

Nagy örömmel vágtunk bele a Mentorprogramba. Megtiszteltetésnek éreztük a felkérést, ugyanakkor nagy felelősséget is jelent, hisz három mentorált cégünk várta, hogy építő gondolatokat, a mindennapi munka során használható ötleteket, módszereket kapjanak tőlünk. A koronavírus okozta helyzetben sajnos csak kevésszer volt alkalmunk a személyes találkozásra, leginkább az online térbe szorultak a konzultációk, mégis úgy gondolom, hogy a jó szervezés és a technika segítségével nagyon jól működött a program. Az egyes workshopok végén mindig kaptunk lehetőséget, hogy hosszabban kifejtsük gondolatainkat az adott témakörrel kapcsolatban és megosszuk tapasztalatainkat a mentorált cégekkel. Próbáltuk azokra a fontos dolgokra, témákra felhívni a figyelmet, amelyek alapvető jelentőségűek egy cég hosszú távú sikeres működésében.  A programnak egyik nagy előnye, hogy nem csak a mentoráltak tanultak, hanem a mentorok is profitáltak az előadásokból és a mentoráltak gondolatébresztő kérdéseiből, meglátásaiból. Számos olyan gondolatot indukált bennünk, amit tovább fogunk vinni a folyamatainkban. Reméljük, hogy tapasztalatainkkal, jó gyakorlatainkkal hasznos útravalót tudtunk mentoráltjaink számára nyújtani és szeretnénk velük a kapcsolatot tartani a Mentorprogramot követően is.  Érdekes lesz látni az eredményeket, hogy a mentorált cégek mit tudnak megvalósítani a programban tanultakból.

Külpiaci mentorcég – Forgács Bea, projektmenedzser, PCE Pelleting Kft.

Örömmel fogadtuk a külpiaci mentor programba történő bekapcsolódás lehetőségét, termékeinket Amerikától Ázsiáig a világ számos országába szállítjuk, így sok tapasztalattal rendelkezünk e téren. A találkozók során bemutattam az értékesítési tevékenységünk egyes lépéseit, a tulajdonos cégcsoport külpiaci stratégiájától az ügyletek lebonyolításának helyi gyakorlatával bezárólag. Az előadások témáihoz kapcsolódóan beszélgettünk arról, hogy mi hogyan csináljuk, milyen nehézségekbe ütköztünk, milyen megoldásokat alkalmazunk. Bízunk benne, hogy ezek az információk hasznosak voltak a mentorált cégek számára. A járvány miatt online formában tartott előadások kevesebb lehetőséget adtak a felmerült kérdések közös átgondolására, ötletek megosztására, így reméljük, hogy a program lezárása után is, immár személyes találkozókon tudjuk mindezt folytatni, akár egy export klub formájában. A mentorált cégek lelkesedése örömmel és érdeklődéssel tölt el bennünket, a külpiacra lépés céljából megfogalmazott terveik, a megtett lépéseik, az elért sikereik fontosak számunkra is, az általunk és általuk szerzett tapasztalatokból hosszú távon kölcsönösen profitálhatunk.

Külpiaci mentorcég – Horváth Csaba, sales director, Videoton Holding Zrt.

Szerintem nagyon jó és hasznos ez a program! Ismét kiderült, hogy számos olyan cég van, amelyek igen komoly tudással, kompetenciával és technológiával rendelkeznek, de különböző oknál fogva csak a magyar piacra dolgoznak, vagy csak igen kis mértékben exportálnak. Ugyanakkor sok esetben még a magyar piac lehetőségeit sem aknázzák ki eléggé. Mindennek több oka is lehet, de leginkább az alábbiakban keresendő:

-           a piac ismeretének (pl. lehetséges vevők) hiánya

-           a szükséges erőforrások (pl. kereskedő) hiánya

-           a megfelelő marketing eszközök (pl. honlap) hiánya vagy nem megfelelő volta.

A legtöbb esetben az exporthoz szükséges ismeretek (mint pl. marketing, külkereskedelem …) hiánya is megfigyelhető. A program az e-learning tananyag, a felkészült előadók által tartott konzultációk valamint a megfelelő tudással és tapasztalattal rendelkező mentor cégek segítségével szerintem megfelelő alapot tudott biztosítani a mentorát cégeknek ahhoz, hogy elkezdjék a külpiacokra való kilépés nehéz és fáradságos folyamatát. Sokat segített nekik abban, hogy megismerjék saját magukat, tisztában legyenek valós képességeikkel, és jobban meg tudják határozni mely termékekkel/szolgáltatásokkal mely piaci szegmenseken tudnak a legnagyobb valószínűséggel sikert elérni. Minden bizonnyal ráébresztette őket arra, hogy mely területeken kell leginkább fejlesztéseket véghez vinni, és a megfelelő erőforrásokat, kompetenciákat felépíteni ahhoz, hogy sikeresen tudjanak vevőket találni a kiszemelt export piacokon. A mentor cégek, így a Videoton is igen sokat tudott hozzátenni a programhoz, jó és rossz tapasztalatok, best practice átadásával és case study-k bemutatásával. A Videoton ezen felül még a program hivatalos elindítása előtt meglátogatta a metorált cégeket – ahol lehetőség volt rá, a többi mentorálttal együtt -, hogy ezáltal is tapasztalatokat szerezhessenek egymástól a programban résztvevők, és hogy célirányosabban tudjon tanácsot, útmutatást adni az egyes vállalkozásoknak. A program második felében pedig személyes konzultációt tartott minden olyan mentoráltnak, aki erre igényt tartott. Ezeken a megbeszéléseken további testreszabott javaslatokat kaphattak a cégek. A jövőre nézve mindenképp szeretném javasolni, hogy legyen folytatás!

Egyrészt lehetne egy újabb kört indítani, új cégek számára. Másrészt pedig az első kör cégeinek mindenképp hasznos lenne, ha egy bizonyos idő elteltével (pl. fél év, egy év) lenne egy follow-up, amelyen közösen ki lehetne elemezni a tapasztalatokat, az eredményeket és/vagy a kudarcokat. Ezeken a konzultációkon ismét lehetne tanácsokat, iránymutatást adni arra vonatkozóan, hogy mely irányba kellene változtatni, vagy csak finomhangolni a cégek export tervein, hogy nagyobb eséllyel érjenek el sikereket. Továbbá jó lenne azt elérni, hogy a mentorált cégekből kialakuljon egy közösség, akik ismerik és támogatják egymást, információk, tapasztalatok, sőt akár a másik cég számára érdekesnek tűnő vevői kontaktok átadásával. A Videoton a továbbiakban is örömmel támogatja az elkezdett programot a rendelkezésére álló eszközökkel, tapasztalataival, ismereteivel.

Beszállítói mentorcég – Tóth József, ügyvezető, Brunswick Bowling Kft.

A Kereskedelmi és Iparkamara szervezésében megvalósult „Vállalkozz tudatosan” mentorprogramban a Brunswick Bowling Magyarország Kft. azzal a céllal vett részt, hogy gyakorlati tapasztalatainak átadásával segítse a programra mentoráltként jelentkező, jellemzően helyi kis cégeket. Az elméleti ismereteket neves szakemberektől hallhatták a résztvevők, amihez mi, mint mentorok a napi üzleti életből hozott példákkal, tanulságos esetekkel csatlakoztunk. Egész biztosan sikerült a tapasztalatok és a kapcsolatok megosztásával megnyitni olyan csatornákat és lehetőségeket, amelyek megkönnyíthetik a mostanában elég sok kihívással küzdő kis és közép vállalkozások fejlődését. Azon túl, hogy mi is tanultunk a program során, azt reméljük, hogy mentoráltjaink az érintett területekre (beszerzési stratégia, minőségbiztosítás, gyártásszervezés, vállalatirányítás, HR) vonatkozó tapasztalatainkat fel tudják használni a fejlesztési terveikhez. Úgy gondoljuk, hogy a következő lépésként elkészülő fejlesztési tervnek akkor van értelme, ha az szakmailag megalapozott, reális, és a fejlődés iránti elkötelezettséget tükrözi. Amennyiben úgy ítélik meg, hogy ebben tudunk segíteni, rajtunk nem múlik.

Mentoráltak:

Beszállítói mentorált –Bakos Gábor, account manager, QSS Partner Kft.

A mi cégünk különleges elbírálásban részesült, hiszen nem gyártó tevékenységgel foglalkozunk, hanem ügyviteli tanácsadással és szoftverfejlesztéssel. Ennek ellenére csatlakozhattunk, amiért nagyon hálásak vagyunk, hiszen már az elején kiderült, hogy rengeteg hasznos ismeretet fogunk szerezni. Az elmúlt egy év során a tematikusan felépített találkozók alatt valóban számos használható információval gyarapodtunk. A személyes tanácsadások, az online feladatok és a programzáró terv készítése pedig bebiztosította, hogy folyamatosan és fokozatosan épüljön be a tudás. Reméljük, a jövőben folytatódik majd a sorozat, akár csak évente egy-egy alkalommal, ahol követhetnénk egymás haladását és a változásokat, hogy miket sikerült implementálni, milyen új kihívások jelentek meg. Simon István a mentorunk, aki nemrégiben átadta a cége vezetését a fiának, ami különlegessé tette a kapcsolatunkat, mert mi is erre tartunk a QSS Partner Kft.-ben. Ez még odébb van, a beszélgetések során kevés időt fordítottunk erre, ezért a jövőben szeretnénk kapcsolatban maradni, és sok jó gyakorlatot szerezni tőlük.

Külpiaci mentorált – Gotthárd Imre, ügyvezető, GIGA 2003 Kft.

A program keretein belül számunkra új módszereket ismertünk meg, olyanokat amire nem gondoltunk eddig. Ezekkel a módszerekkel hatékonyan és könnyebben tudjuk bővíteni az exportunkat. A program felépítése nagyon tetszett, sok kiscsoportos és egyéni konzultáció is volt. Ezeket teljesen cégünkre szabtuk a mentorunkkal. így olyan módszereket kaptunk, amik nem általánosak, hanem tudjuk őket a gyakorlatban alkalmazni. A kapcsolatot szeretnénk fenntartani és bővíteni, hiszen nagyon sok jó dolgot tanulhatunk a nálunk sokkal tapasztaltabb partnereinktől. Véleményünk szerint a program hasznos volt, más cégeknek is meg kell ismerniük ezt a lehetőséget. A program egy következő szintjében cégünk is szívesen részt vesz.

Beszállítói mentorált –Tóth Tamás, ügyvezető, Keramix Hungary Kft.

A program több területen is nagyon sok hozadékkal szolgált, melyek jótékony hatásait egyelőre még fel sem tudom mérni. Elsősorban kizökkentett a mindennapi teendők sokaságából, és arra késztetett, hogy egy kicsit távolabbról nézve figyeljem a működésünket. Mindehhez a tananyag eszközt is adott, amely segítségével pontosan kirajzolódtak azok a területek, amik fejlesztésre szorulnak. Amihez a mentorok a konzultációk keretén belül konkrét segítséget, már máshol működő tapasztalatokat is megosztottak. Közvetlen, azonnal érezhető hatásaként szeretném megjegyezni, hogy a program keretében több céggel sikerült megismerkedni, konkrét üzleti kapcsolatok, megrendelések, együttműködések jöttek létre. Mentoráltként új, máshol már működő dolgokat megismerni, nagyon hasznos, és számomra kifejezetten izgalmas dolog. Úgyhogy személy szerint én nagyon élveztem a mentorált szerepet és örülök, hogy részt vehettem a programban. Természetesen továbbra is kapcsolatban szeretnénk maradni a mentorcégünkkel, ez nem is lehet kérdés. A program folytatásának lenne hozadéka, pláne úgy, ha az elhangzottak/tanultak valamilyen visszatesztelésre kerülnek, mert ezzel az újonnan tanult szemlélet a gyakorlatban még inkább megvalósulna.

Külpiaci mentorált –Viniczay Zsolt, K+F igazgató, Seacon Europe Kft.

„A Seacon Europe Kft. egyre nagyobb hangsúlyt fektet a nemzetközi együttműködésre. A K+F projektek mellett célul tűztük ki termékeink külpiacra vitelét, amelyhez a mentorprogram sok technikát és ismeretet adott. Mivel ezen a téren nem rendelkezünk tapasztalatokkal, nagyon hasznos volt a témában jártas szakemberekkel beszélni a kihívásokról és a lehetőségekről. Bízom benne, hogy a program járulékos eredményeként a mentorok és a mentoráltak kapcsolata hosszabb távon is megmarad.”