Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az fmkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Otthon a német piacon

2021. október 21.

Német InfoPont alakult a Gazdaság Házában. Macher Gábor, az idén harmincéves, speciális kábelszerelvények gyártásával foglalkozó Macher Zrt. projektmenedzsere pozitív tapasztalataival biztatta a cégeket, terjeszkedjenek Németországban.

Az interjú elolvasható a legújabb GAZDASÁGI KALAUZBAN.

- Mi volt fő motiváció a németországi cégük alapításakor?

- A Macher Zrt-nek is számos német partnere van, az árbevétel 30-40 százalékát generálják. 2011-ben pedig alapanyag kereskedelemmel és értékesítéssel foglalkozó céget is alapítottunk Németországban. Tapasztalataink alapján úgy láttuk, hogy a német cégek és beszállítók jobban együttműködnek a német vevőkkel, jobb kondíciók érhetők el, erősebb a bizalmi, financiális és kondicionális faktor, így ez volt a fő stratégiánk és motivációnk a német cég alapításakor.  

- Hogyan jellemeznék a német partnerrel való együttműködést?

- Mindig is zökkenőmentes volt. Rendkívül megbízható és – a szó jó értelmében – konzervatív partnerek, a fizetési fegyelmük is kifogástalan.  Gyakorlati jótanács, hogy mindig készítsünk tárgyalási jegyzetet a megbeszélés részleteiről, amelyekre később visszahivatkozhatunk. Ez a német partnerek számára lényeges. A német cégeknek a minőség, a megbízhatóság, az információáramlás fontosabb talán, mint az ár. Jól példázza megbízhatóságukat cégünk esete. Egy német partnerünknél három vállalatfelvásárlást éltünk túl, 25 éven át megőriztek bennünket, mint beszállító céget.

- Hogyan érintette Önöket a vírushelyzet, milyen változást hozott az együttműködésekben? 

- Fontos a több lábon állás: nekünk négy-öt iparágból elszórva, tíz-tizenkét meghatározó partnerünk van, ez biztosította a fennmaradásunkat. A diverzifikáció, illetve a hosszútávú partnerkapcsolatok is sokat segítettek a helyzetünkön. A személyes kapcsolatokban mérem a változást; minden átrendeződött a „Teams” világba. Szerencsére mindenki vágyik vissza a való életbe, és ez jó. Teams-en keresztül nem lehet ötszázezer euróról tárgyalni, nem látja az ember a finomságokat.

- Alapanyaghiány, áremelkedések?

- Az alapanyag árakat sikerült majdnem minden esetben áthárítani a vevőre, megértették, hogy a világpiacot nem tudjuk irányítani.  Az alapanyag ellátási nehézségekkel szembesültünk, szinte már azt gyártjuk, amihez van alapanyag, nem azt, amit a vevő kér. De szerencsére jól kezeltük a helyzetet.

- Okozott-e gondot a szakképzett erőforrás hiány, vagy a nyelvtudás hiánya?

- Igen, okozott. A kereslet visszatért korábbi állapotához, így küzdenünk kell a megfelelő szakképesítéssel rendelkező munkatárs kiválasztásakor. A nyelv nem probléma, bár én mindenkinek azt tanácsolom, hogy német partnerrel csak angolul tárgyaljon. Ne hagyjuk meg azt a stratégiai előnyt a német partnereknek, hogy anyanyelven tárgyaljanak.