Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az fmkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

A külpiacra jutás az első lépés, a megmaradás is cél kell, hogy legyen!

2023. december 20.

Mendelényi Dánielt a magyar gazdaság fejlesztésével megbízott utazó nagykövetet, a HEPA Felügyelő Bizottságának elnökét az export promóciós tevékenységet segítő és indikáló szervezet működéséről kérdeztük.

A HEPA működése –ahogy Mendelényi Dániel látja- az elmúlt egy-másfél évben vált olyanná, ahogyan egy ilyen állami szervezetnek működnie kell.

 A feladata nem az, hogy vezesse a vállalkozások exportpiacra jutását, hanem, hogy ajtókat nyisson. Az ajtón azonban már a cégeknek maguknak kell tudni belépni –mondja.

A szervezet működésével kapcsolatban a Felügyelő Bizottság mindig azt kéri, hogy minél költséghatékonyabban működjön, vagyis minél kevesebb pénzébe kerüljön az adófizetőknek, de lehetőleg minél több hozamot hozzon a magyar embereknek. Az állami segítséget az indokolja, hogy sok szempontból jóval nagyobb a kitekintése a vállalatokénál, olyan információkkal bír, és olyan kapcsolatrendszere van, amit szerencsés megosztani a vállalkozói rendszerrel. A legtöbb esetben –ahogy a Bizottsági elnök mondja- hagyni kell, hogy a piac szereplői kibontakozzanak, de ha a jogi, a kulturális különbségek vagy a távolság miatt segítség kell, ott megjelenik a HEPA.

A HEPA-nak a világ öt országában vannak irodái: Kínában, Kanadában, Törökországban, Belgrádban és Bukarestben. A piaci igényeknek megfelelően nyitották ezeket, de szempont volt, hogy ott is nyissanak, ahol magyar diaszpóra magas számban van jelen - tudtuk meg.

A hazai vállalkozások idén sikeresek voltak az exportban. Ennek egyik feltétele Mendelényi Dániel szerint az, hogy legyen személyzetük, akár csak egy ember is, aki ezzel foglalkozik. Rá kell szánni anyagi forrást a kiutazásra, mintadarab legyártására, a jogi munkára, a kinti megjelenésre.

Ami fontos, hogy a HEPA nem politizál, hanem gazdasági trendeket, lehetőségeket, piaci szereplők mozgását nézi és ezeket az információkat adja át a cégeknek. A vállalati visszajelzések évről-évre egyre pozitívabbak, és bár az egyszeri üzlet is üzlet, de a termékeknél az a cél, hogy hazai vállalataink meg tudjanak ragadni a külpiacokon, méghozzá hosszútávon.

„Számomra is sikerélmény, hogy egyre több olyan üzletet látok, ahol információval, ajtónyitással, jogi segítséggel  a HEPA járult hozzá a cégek sikeréhez. Szinte kizárólag jó példákat látok.” – mondja Mendelényi Dániel.