Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az fmkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

ATA Carnet

Az ATA Carnet használata a vállalkozások külpiaci megjelenését, külpiaci tevékenységét könnyíti meg.

Az ATA igazolvány alkalmazását nemzetközi vámegyezmények, az ATA Egyezmény és az Isztambuli Egyezmény, valamint az egyes elfogadó országok saját törvényei szabályozzák.

Az ATA Carnet egy olyan nemzetközi vámokmány, amely jelentősen leegyszerűsíti az áruk harmadik országba történő ideiglenes bevitelét, vámbiztosíték fizetése nélkül. Az ATA egy betűszó, amely az ideiglenes behozatal kifejezés angol és francia megfelelőjének kezdőbetűiből áll: Admission Temporaire/Temporary Admission.

 

Milyen előnyei vannak az ATA igazolvány használatának?

Amikor a termékeinket egy külföldi kiállításon, vásáron szeretnénk bemutatni, vagy a saját munkaeszközeinkre külföldön is szükségünk van, és ezért ezeket a termékeket, munkaeszközöket egy bizonyos időtartamra be szeretnénk vinni a külföldi országba, a be- és kivitel problémamentes lebonyolítása érdekében a külföldi vámhatóságtól ideiglenes beviteli vámeljárást kérelmezünk.

Az ATA Carnet lehetővé teszi, hogy Ön az érvényességi időn belül akár több alkalommal is beszállítsa a termékét egy vagy több, az igazolványt elfogadó külföldi országba anélkül, hogy a normál ideiglenes beviteli eljárásban általában szokásos vámbiztosítékot a külföldi vámhatóság számára a határátlépéskor megfizetné. Az ATA igazolvánnyal szállított áruk esetleges beviteli vámjának, adójának a megfizetését ugyanis, egy nemzetközi garancialáncot alkotva, az igazolványt kibocsátó kereskedelmi és iparkamarák garantálják az elfogadó országok vámhatóságai részére.

Az ATA Carnet kiváltásával a költségek előre kalkulálhatók, nem kell vámot fizetni, gördülékenyebb a határátlépés, kiváltása rövid időt vesz igénybe, használata egyszerű, könnyen követhető. Az ATA igazolványt magánszemélyek és vállalkozások egyaránt használhatják.

 

Milyen áruk szállíthatók ATA-val?

Olyan áruk széles köre, amelyeket kiállításon, vásáron, bemutatón történő használatra, szakmai felszerelésként*, kereskedelmi mintaként, sportcélokra, oktatási, tudományos és kulturális céllal, személyes használati tárgyként stb. ideiglenesen szállítanak ki az Európai Unió vámterületéről, és változatlan állapotban, újra-behozatalra szánnak.

(*Szakmai felszerelés alatt kizárólag a vámegyezményekben szereplő árukat lehet figyelembe venni.)
Nem használható az ATA igazolvány postai forgalomban, fogyasztási cikkek szállításához, gazdasági tevékenység végzéséhez.

 

Hol használható az ATA Carnet?

Az ATA igazolványt ma már világszerte 78 országban elfogadják. Az elfogadó országok száma évről évre növekszik. A vámegyezményekhez eddig az alábbi országok csatlakoztak:

Albánia, Algéria, Amerikai Egyesült Államok, Andorra, Ausztrália, Bahrein, Bosznia-Hercegovina, Brazília, Chile, Dél-afrikai Köztársaság, Dél-Korea, Egyesült Arab Emírségek,
Elefántcsontpart,  Fehéroroszország, Gibraltár, Hongkong, India, Indonézia, Irán, Izland, Izrael, Japán, Kanada, Katar, Kazahsztán, Kína, Libanon, Macedónia, Madagaszkár, Makaó,
Malajzia, Marokkó, Mauritius, Mexikó, Moldova, Mongólia, Montenegró, Norvégia, Oroszország, Pakisztán, Srí Lanka, Svájc, Szenegál, Szerbia, Szingapúr, Tajvan**, Thaiföld,
Törökország, Tunézia, Ukrajna, Új-Zéland, az Európai Unió tagországai***

** Tajvan esetében az úgynevezett CPD Kína/Tajvan igazolvány használandó

*** Az uniós áruk Magyarországról az Európai Unió tagországaiba történő szállításainál nem szükséges kiváltani az ATA igazolványt

Arról, hogy az egyes elfogadó országokba milyen célból szállíthatók áruk az ATA igazolvánnyal, kérjük, hogy előzetesen tájékozódjon a területi kereskedelmi és iparkamaránál.

 

Mennyi ideig érvényes az ATA igazolvány?

Az ATA igazolvány a kibocsátástól számított 1 évig érvényes.

Számos tagország elfogadja az úgynevezett csatlakozó igazolványt (Anschluss-Carnet, Replacement Carnet), amely akár további 1 évvel meghosszabbíthatja az eredeti igazolvány érvényességét (igényelhető a kiadott ATA Carnet lejárata előtt).

 

Mennyibe kerül?

Az ATA igazolvány hitelesítésének a díját a kivitelre szánt áru értéke alapján kalkuláljuk.

A kiváltáskor, a nem rendeltetésszerű használat esetére, egyszeri óvadék letétele szükséges, amely összeget a kamara az igazolvánnyal történt elszámolást követően felszabadít.

A formanyomtatványok áráról, az aktuális hitelesítési díjakról és az óvadék mértékéről az Önhöz legközelebbi kibocsátó kamaránál érdeklődhet.

 

Hogyan történik az ügyintézés?

Az ATA igazolvány formanyomtatványát országszerte 22 területi kamarában, valamint a kihelyezett irodákban szerezheti be. A kamarai munkatársak segítségével az Ön úticéljának és útitervének megfelelően összeállított, helyesen kitöltött igazolványt, a kamarai ATA szerződés aláírását követően, a területi kamarák ügyfélfogadási időben azonnal hitelesítik.

A kitöltésben nyomtatványkitöltő program nyújt segítséget: http://okmanykitolto.mkik.hu/atacarnet/

Jelen tájékoztatás nem teljes körű. Az ATA igazolvány kiváltásával és használatával kapcsolatos további kérdések esetén a kibocsátó kamarák okmányhitelesítési munkatársai készséggel állnak az Ön rendelkezésére a területi kamarai elérhetőségeken.

Fejér megyében illetékes kamara: Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, Székesfehérvár, Hosszúsétatér 4-6. Telefon: (22) 510-310, Erdősné Sz. Zsuzsa (22) 510-314, Buda Csilla (22) 510-316.