Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az fmkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Hogy lehet az jogsértő, amit nem is állítottunk?

2022. május 09.

A Gazdasági Versenyhivatal (továbbiakban: GVH) kiemelten foglalkozott az elmúlt időszakban az olyan kereskedelmi gyakorlatokkal, amelyek a Covid körüli fokozott érdeklődésre építettek reklámkampányt. A vizsgálatok során a GVH precedens értékű határozatokat is hozott.

Ezen határozatok közé tartozik „Co-Vit” néven forgalmazott étrend-kiegészítő termékkel kapcsolatos határozat. Az ügy sajátosságát az adja, hogy a terméket forgalmazó piaci szereplő explicit módon nem tett a GVH által kifogásolható, Covid-dal összefüggő állítást.

Ennek kapcsán fontos tudni, hogy a Hivatal a kereskedelmi gyakorlatok, reklámok ún. “összhatását” is vizsgálja, azaz a vizsgálat kiterjed a kereskedelmi gyakorlat „tartalmára, vizuális megjelenítésére, esetleges hanghatásaira stb.” is. A Co-Vit ügyében a GVH megállapította, hogy a termék forgalmazója „a vizsgált időszakban olyan kereskedelmi kommunikációt alkalmazott, amely összhatásában egyértelműen a koronavírussal hozza összefüggésbe a termékét”.

A GVH álláspontja szerint a Co-Vit termék név hangalakban hasonlít a Covid szóra, valamint a kampányban elhangzott „Vigyázzunk magunkra, vigyázzunk egymásra!” szlogen is abba az irányba mutat, hogy a termék a vírusfertőzés megelőzésben szerepet játszhat. A GVH a határozatában konzekvensen a Covid-fertőzés megelőzésére való képesség tudományos igazolásának hiányát rója fel a forgalmazónak.

A fenti esetből is kiderül, hogy Étrend-kiegészítő termékek forgalomba hozatalát megelőzően, valamint új kereskedelmi kommunikáció kialakításakor a versenyjogi megfelelés előzetes biztosítása a vállalkozásnak nem csak jogi kötelezettsége, hanem jól felfogott érdeke is.

 

A GVH határozatát ide kattintva érheti el.