A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) a GVI Nonprofit Kft. és a PricewaterhouseCoopers Magyarország Kft. bevonásával egy széleskörű, online kérdőíves, valamint mélyinterjús kutatáson alapuló elemzés készített. Az elemzés legfontosabb eredményei, tanulságai a következők.
A vállalkozásoknak nagyon jelentős problémát jelent az energiaár emelkedése, aminek – ha nincs megfelelő állami beavatkozás – komoly nemzetgazdasági kihatásai lesznek
- A felmérésben részt vevő társaságok 81%-a tervezi az emelkedő energiaárakat a fogyasztóira áthárítani további energiaár-emelkedés esetén; ugyanakkor 92%-a szerint ez nem lehetséges teljes mértékben
- A társaságok 48%-a a bérek befagyasztásával kompenzálja az áremelkedést
- A társaságok 41%-a elbocsátásokat is tervez
- A társaságok 53%-a halaszthatja el a beruházásait
- Állami beavatkozás nélkül a társaságok fele kevesebb mint 6 hónapig tudja fenntartani normál működését
A vizsgált európai országok a lakosság terheinek kompenzálása mellett kiemelt figyelmet fordítanak a vállalkozások helyzetének a kezelésére is
Tipikus eszközök az enegiahatékonysági beruházási támogatások, az ÁFA csökkentése, ársapka bevezetése, az energiaköltsége közvetlen állami támogatása
A meglévő hazai támogatások nem elégségesek a KKV-k terheinek enyhítésére
Vannak jó programok (pl. nagyvállalati Gyármentő Program, Feldolgozóipari KKV Energiaköltség és Beruházás Támogatási Program), de ezek támogatotti köre túl szűk, csak pályázati alapon érhetők el, és a támogatási intenzitás sem kellően magas.
A negatív nemzetgazdasági hatások elkerülése érdekében számos további intézkedés javasolható
- A KKV Energiaköltség és Beruházás Támogatási Program kiterjesztése a nem feldolgozóipari szektorra, elsősorban az energiaköltség-támogatás kapcsán
- A beruházás-támogatási intenzitás (15%) emelése
- A pályázati feltételek könnyítése (pl. foglalkoztatási kötelezettség könnyítése) és adott esetben akár a pályázati kötöttség felülvizsgálata, pl. a német minta alapján, ahol az állam alanyi jogon kifizeti a KKV-k decemberi energiaszámláit
- Az energia (villamos energia és földgáz) ÁFÁ-jának csökkentése; vagy ha ez nem lehetséges, akkor az ÁFA visszaigénylés gyorsítása.
- A naperőmű-engedélyezés szélesebb körű lehetővé tétele és az adminisztráció felgyorsítása (a hálózati szűk keresztmetszetek figyelembevétele mellett)
- A már elkészült napelemek bekapcsolását az elosztói engedélyes kezelje prioritásként.
- Fizetése késedelem esetén az azonnali energiakereskedői felmondási lehetőség tiltása és pl. egy kéthetes “türelmi idő” definiálása
- Az energiakereskedők szorosabb fogyasztóvédelmi felügyelete a visszaélésszerű szerződésmódosítási gyakorlatok elkerülése érdekében
- Ha a villamosenergia-kereskedők 2022. novemberében és decemberében nem képesek az elvárható gyorsasággal ajánlatot adni az ügyfeleknek, akkor 2023. januárjára átmeneti rendelkezések, hogy a vállalatok ne a jelenlegi eljárásrend szerinti, viszonylag magas áron jussanak villamos energiához
- Egyeztetés az energiapiac működtetőivel, hogy van-e lehetőség az energiakereskedők bizonyos garanciális kötelezettségeinek enyhítésére pl. egy állami garanciavállalás mellett, ezáltal csökkentve az ő finanszírozási terheiket, és lehetőséget teremtve a kedvezőbb ajánlatadásra
Lehetséges MKIK szerepvállalás a területi kamarák bevonásával
- Edukáció és figyelemfelhívás: az energiatakarékossági lehetőségek széleskörű kommunikációja, gyakorlati példákkal, legjobb gyakorlatok megosztásával
- A rendelkezésre álló energiahatékonysági beruházás támogatási források, adókedvezmények, egyéb finanszírozási források ismertségének növelése
- Egyszerűsített energetikai audit szolgáltatás KKV-knak - energetikai auditorok megbízása, akik ingyen vagy mérsékelt térítés fejében nyújtanak “egyszerűsített energetikai felülvizsgálati” szolgáltatást azt ezt igénylő KKV-knak.