Az elmúlt, járvány terhelte időszakban megnövekedett az online vásárlások száma. Ezzel együtt gyarapodott az ilyen szerződésekből keletkezett fogyasztói jogviták száma is. Dr. Vári Kovács József, a Fejér Megyei Békéltető Testület elnöke foglalta össze a tudnivalókat.
A cikk elolvasható a legújabb Gazdasági Kalauzban is.
Ezek a jogviták leginkább az elállási jog gyakorlásával összefüggésben, jelentős részben a felületes fogyasztói magatartás eredményeként keletkeznek. A fogyasztók gyakran nem vizsgálják, hogy mely cég működteti az adott webáruházat. Ezáltal csak a békéltető testületi eljárásban derül ki, hogy külföldi vállalkozással szerződtek, melynek következtében a jogérvényesítés megnehezedik. Mikor tekinthető gondosnak és körültekintőnek a fogyasztói magatartás:
- ha szerződéskötést megelőzően egyértelműen tudomást szerzünk a webáruházat működtető vállalkozás személyéről és a google keresőben ne csak a megítélését illetően informáljuk le, hanem gazdasági társaság állapotát is, az IM által működtetett https://www.e-cegjegyzek.hu oldal térítésmentes szolgáltatásai igénybe vételével; egy nyilvános cégkivonatból megtudhatjuk pl., hogy a cég ellen folyamatban vannak-e olyan eljárások, melyek miatt az esetleges elállás esetén a vételár visszafizetése felettébb bizonytalanná válik.
- érdemes a bankszámlaszámot is megvizsgálni, ti ebből megállapítható, hogy itthon vagy külföldön nyitották
- a szerződéskötést megelőzően lementjük annak a reklámnak az anyagát, melynek alapján az adott terméket megrendeltük
- a szerződéskötést és az azzal összefüggő levelezést megfelelően ledokumentáljuk, beleértve a vállalkozás elérhetőségeit is
- a szükséges elállási nyilatkozatot és fogyasztói kifogást a megfelelő határidőben, formában és bizonyíthatón tesszük meg
Amennyiben a fentiek ellenére sem boldogulunk és a békéltető testülethez fordulunk, a fentiek információk és dokumentumok becsatolásával a testület munkáját jelentősen tudjuk segíteni.