Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az fmkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Változás a fogyasztóvédelemben

2022. április 26.

Mire figyeljenek a kereskedők 2022. május 28. után? Szigorodó szabályok az akciós árak feltüntetésében, új tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok. A Fejér Megyei Kormányhivatal Közlekedési, Műszaki Engedélyezési, Mérésügyi és Fogyasztóvédelmi Főosztályától kértünk hiteles információt a témában.

Gyakran tapasztalhatjuk mind az online, mind a hagyományos kereskedelemben, hogy az eladók a nagyobb forgalom érdekében különféle akciókat, árengedményeket hirdetnek. Hatósági tapasztalatok szerint azonban ezen árengedmények során nem minden esetben kaptak a fogyasztók tényleges, valós információkat az árcsökkentés mértékéről. Ezért egy Európai Uniós irányelv a magyar jogrendbe való beépítése következtében a termékek eladási ára és egységára, továbbá a szolgáltatások díja feltüntetésének szabályairól szóló 4/2009. (I.30.) NFGM-SZMM együttes rendelet a következő előírásokkal módosul:

Az árcsökkentés bejelentése esetében meg kell jelölni a korábbi, a vállalkozás által az árcsökkentést megelőzően, meghatározott ideig alkalmazott árat. A korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző harminc nap. Tehát az akciózást megelőző 30 napon belüli legalacsonyabb ár a „bázis ár”, amelyhez képest kell meghatározni az akció mértékét. Ha a termék harminc napnál rövidebb ideje van forgalomban, a korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző tizenöt nap. Ha az árcsökkentés mértéke fokozatosan növekszik, akkor a korábbi ár az árcsökkentés első alkalmazása előtti, az árcsökkentés nélküli ár. Tehát folyamatos árcsökkentés, akciózás során csak lefele mehet az ár. Az új szabályok megszüntetik azt a gyakorlatot, miszerint a kereskedő egy-egy akciós időszak előtt pár nappal megemeli a termékek árát, majd ebből az összegből biztosít feltűnően sok százalékos engedményt, hogy minél nagyobb mértékű árengedményt kommunikálhasson. Ezen előírások azonban nem vonatkoznak a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre. Az új szabályok irányadóak mind a hagyományos, mind az online kereskedelemre. Fontos hangsúlyozni, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzése nem az árképzésre, hanem az árképzés kommunikációjára, az akciók feltüntetésére terjed ki.

A megfelelő felkészülési idő érdekében ezen új előírások 2022. május 28-tól lépnek hatályba.

Az úgynevezett tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok területén is változások lesznek 2022. május 28-tól.

Internetes keresés esetén fel kell tüntetni, hogy például az első hely fizetett találat-e.

Feketelistás tényállás esetnek minősül a valótlan fogyasztói értékelések közlése, például ha a vállalkozás az e-kereskedelem és szolgáltatásnyújtás terén (a közösségi médiában) olyan fogyasztói értékeléseket közöl, amelyek nem valósak (fiktív személyek adnak jó értékekést az adott árura vagy szolgáltatásra, szálláshelyre).