Az elmúlt évben számos szolgáltató bevezette az üzletszabályzatában az azonnali szerződésbontást akár egynapos késedelmes fizetés esetén, így az időben történő fizetés kiemelten fontos! Téves, vitatott intézkedés esetén célszerű először a szolgáltató ügyfélszolgálatához fordulni.
A legnagyobb energiakereskedők ügyfélszolgálatainak elérhetőségei: E.ON, MVM Next, MVM CEEnergy, Audax, E2, MET. Amennyiben a fogyasztó a szolgáltatói válasszal, intézkedéssel nem ért egyet, az illetékes hatósághoz, vagy a kamarai hálózat által működtetett Békéltető Testületekhez fordulhat (javasoltan jogi szakértő bevonásával).
A felhasználó a jogszabályokban és az engedélyes üzletszabályzatában meghatározott feltételek szerint jogosult a kereskedővel villamosenergia-vásárlási, ill. földgázvásárlási szerződést kötni. A magyar piacon egyetemes szolgáltatóval és versenypiaci kereskedői engedélyessel is köthető szerződés. Ugyanakkor egyetemes szolgálatatási szerződésre a vállalkozások közül csak a mikrovállalkozások jogosultak, mindenki másnak versenypiaci kereskedővel kel szerződést kötnie.
Az energetikai fogyasztóvédelemben illetékes hatóság a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal (MEKH), ahol a hatósági eljárás megindításának előfeltétele, hogy a felhasználó először a szolgáltatónál kísérelje meg vitás ügyének rendezését. A MEKH az alábbi ügytípusokban rendelkezik hatáskörrel a panasz kivizsgálására a közintézmények és a vállalkozások esetében:
● felhasználóváltás
● feszültségpanasz
● gázminőség
● számlázás
● mérés
● hibás mérés
● elszámolás
● számlatartozás miatti ki- és visszakapcsolás.
A villamosenergia és földgáz engedélyesek mindenkori listája a MEKH weboldaláról tölthető le. A listában megtalálható valamennyi engedéllyel rendelkező társaság, elérhetőségekkel és az engedélyek típusával. Amennyiben az energiakereskedő váltása válik szükségesség, a felhasználó a jogszabályokban és az engedélyes üzletszabályzatában meghatározott feltételek szerint jogosult a kereskedővel villamosenergia-vásárlási, ill. földgázvásárlási szerződést kötni. A magyar piacon egyetemes szolgáltatóval és versenypiaci kereskedői engedélyessel is köthető szerződés. Ugyanakkor egyetemes szolgáltatási szerződésre a vállalkozások közül csak a mikrovállalkozások jogosultak, mindenki másnak versenypiaci kereskedővel kell szerződést kötnie.
A kereskedőváltás lépései a következők:
1. lépés: előző szerződés felmondása
2. lépés: a régi villamosenergia-kereskedő visszaigazolása, írásos értesítése
3. lépés: a régi villamosenergia-kereskedőnél szerződési feltételek teljesítése (amennyiben nem érkezett visszaigazolás a felmondásról)
4. lépés: a hálózati elosztó értesítése
5. lépés: az érintett villamosenergia-kereskedők egyeztetése
6. lépés: a végszámla kibocsátása
Felmondott energiaszerződés esetén az új szerződés megkötésének folyamata:
1. lépés: a felmondás jogalapjának ellenőrzése (pl. valóban történt-e nemfizetés, az ÁSZF tartalmaz-e azonnali felmondásra vonatkozó részt). Egyet nem értés esetén az előző dia szolgál útmutatóul. Kereskedői azonnali felmondás esetén átmeneti jelleggel az elosztói engedélyes biztosítja az energiaellátást.
2. lépés: ajánlatkérések kiküldése a lehetséges energiakereskedőknek Mivel az ideiglenes elosztói energiaszolgáltatás a piaci árak felett történik, és az elosztó a vételezést a közcélú hálózaton történő beavatkozással megszüntetheti (a fogyasztót kikötheti), így javasolt mihamarabb új szolgáltatót keresni.
4. lépés: energiavásárlási szerződés megkötése a kiválasztott kereskedővel.
5. lépés: a további háttéradminisztrációt (pl. mérlegköri tagság, az új fogyasztó “lejelentése” az elosztó és az átviteli rendszerirányító felé) az új energiakereskedő végzi
A MEKH weboldalán naprakész információk kaphatóak a szolgáltatókról és a kereskedőváltás menetéről, valamint fogyasztóvédelmi kiadványok állnak a fogyasztók rendelkezésére.
Forrás: Magyar Kereskedelmi és Iparkamara csatolt prezentáció, MEKH – Hová fordulhatok?, MEKH – Panasz benyújtása, 755/2021 (XII.. 22.) Korm. rendelet