Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az fmkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Infláció, a gazdaság "koronavírusa"

2021. november 18.

Már a Covid kitörése előtt is látszott bizonyos inflációs nyomás, amit a járványhelyzet csak megsokszorozott. Az elmúlt másfél évben a gazdaság sokféle megpróbáltatással, nehézséggel kellett, hogy szembenézzen. 
A téma kapcsán kértünk fel Fejér megyei cégvezetőket, vállalkozókat, osszák meg az olvasókkal, miként érinti őket az inflációs nyomás, mire számítanak a jövőre nézve, hogyan védekeznek az infláció ellen, mennyire érinti őket a munkaerő és alapanyag drágulás.

Ha kíváncsi a cégvezetők véleményére, lapozzon bele a legújabb GAZDASÁGI KALAUZBA.

Bezák Péter, ügyvezető, Braun Kft.

Vállalkozásunkban napi feladattá vált a forgalmazott termékek árazása, a kiadott ajánlatok érvényességi idejét kénytelenek voltunk lerövidíteni. A napi árazás gyakorlata, amire épületfánál, betonacélnál a korábbiakban szükség volt, szerencsére megszűnt, az árak változása mérséklődött. A jövő évet tervezve költségoldalon is jelentős, két számjegyű százalékos növekedéssel tervezünk. 
Kihasználva a rendelkezésünkre álló raktárterületet, a lehetőségeinkhez mérten igyekszünk készletezni a vásárlóink számára fontosabb termékekből, így késleltetve a piac felé a gyártói áremeléseket. 
Az üzemeltetési energia költségektől hőszigeteléssel, nyílászáró cserével, napelemes rendszer telepítésével próbálunk függetlenedni. Célunk az, hogy a munkatársaink jövedelmének vásárlóerejét megőrizzük. A fő problémánk a munkaerő hiánya. A pályáztatáskor megjelenő bérigények a jelenlegi bérszintjeinken teljesíthetőek. 
A tervünkhöz képest az év második felében érezhetően megnövekedtek a költségek, különösen igaz ez az üzemanyagra. A fuvar áraink egyelőre nem tükrözik a drágulást, eddig sikerült a Vevőinknek az eredményünk rovására, azonban a megszokott árakon szolgáltani. 
Az eladási árainkat a beszerzési árak változása szabályozza. Létkérdés számunkra, hogy kövessük a szállítói emeléseket. Egyelőre nem tapasztalunk emiatt kereslet változást. 

Horváth Rezső, ügyvezető tulajdonos, Karrier Bútor Kft.

Nagyon rosszkor és „legyengült” állapotban éri a vállalkozásokat, így cégünket is, a vártnál magasabb infláció. A megrendeléseinket megelőző árajánlatokban külön kitérünk a megrendelő jelöltjeink felé azzal az információval, hogy az ajánlatunk csak 5-10 napig érvényes és esetleges megrendelésük esetén „nyitva” hagyjuk az árajánlat aktualizálásának lehetőségét a tényleges szállításig. 
A munkaerő megtartása egyre nagyobb kihívás számunkra is, így folyamatosan napirenden tartjuk a régi munkatársak megtartására vonatkozó lépéseinket, így a törzsgárda tagság értékelése és anyagi elismerése fontos lépésnek számított. A munkakörülmények javítása is kiemelt szempont lehet a megtartás érdekében, kiegészítve az esetenként, akár erkölcsi elismerésekkel is. 
Az alapanyagok drágulását megpróbáljuk érvényesíteni az eladási árakban, azonban ez a „versenyben”, ami a „garázsasztalos” bejelentés nélküli kisvállalkozásokkal szemben, sajnos nagy hátrányt jelent számunkra. A szállítási költségeinkben mindig érvényesítjük az üzemanyagárak tetemes emelkedését, amit a megrendelőink többnyire elfogadnak, hisz saját bőrükön is érzékelik azt. 
Az infláció okozta áremelést csak részben tudjuk áthárítani a megrendelőinkre, így sajnos eredményességünk csökkenésére számíthatunk.

Kántor Sándor, ügyvezető, Kántor Mechanika Kft.

“Világszerte csökkentett termelés alapanyag hiányhoz vezetett, ami rendkívüli alapanyag árnövekedést eredményezett. Megrendelőink az anyag árnövekedést többnyire elfogadják, de a megnövekedett gyártási költségek, munkabérek növekedéséből adódó magasabb árakat már kevésbé. A gépipar területén nagy a konkurencia, nagyon nehéz árat emelni. Több iparágnak készítünk gyártó berendezéseket, alkatrészeket, készülékeket, ezért, ha csökkent is kismértékben a megrendelés állományunk, azért visszaesés nem következett be. Növekedésünk gátja a megfizethető szakképzett munkaerő hiánya és a kiszámíthatatlan gazdasági környezet. Magasabb hozzá adott értékkel, termékfejlesztéssel, igyekszünk vevőink igényeit kiszolgálni. 
Annak ellenére, hogy vállalatunknál mindenkinek a fizetése meghaladja a 2022 évre bevezetésre kerülő, előírt kötelező 200.000 Ft minimálbért, ezzel a nagymértékű emeléssel nem értek egyet. Ugyanis nem a legjobban teljesítő munkaerőnek, teljesítmény nélkül 20%-os béremelése egy láncreakciót indít el. A jól teljesítő megbízható munkaerő joggal mondja, hogy neki is ilyen mértékű béremelés lenne az elvárt. Ez nem elégedettséget eredményez, hanem újabb feszültségeket szül és infláció növelő hatása van. A bérek emelését mindig is a teljesítményhez szabad kötni, nem adminisztratív módon kell előírni. Véleményem szerint a nagymértékű forint árfolyam ingadozást és az infláció jelentős növekedését meg lehetne szüntetni az EURÓ minél előbbi bevezetésével.”

Vida Tamás, ügyvezető, Kőnig Kft.

Az inflációs nyomás a mi iparágunkat ebből kifolyólag az én vállalkozásomat is érinti. Sajnos a gépjármű ipar a jelenleg fent álló félvezetők hiánya miatt kiszolgáltatott helyzetben van a gyártóknak. 
Sajnos vannak olyan gépjármű gyártó konszernek, akik hajlandóak az alkatrész valós áránál többszörösen is többet fizetni. Ez oda vezet, hogy az alkatrész gyártók, üzemanyag és energia forgalmazók az áraikat gondolkodás nélkül a csillagos égig emelik. Ebből sajnos egyenesen következik, hogy a kész termékek - a gépkocsik - árai egy jobban emelkedni fognak, de még így is gondot okoz az alkatrészek hiánya a gyártásnak. 
Sajnos erre az inflációs tényezőre nem tudunk felkészülni. Ezt nem lehet a mi piaci pozíciónkban jelenleg kivédeni. 
Az általunk végzett szolgáltatást még nem lehet robotokkal pótolni, nem végezhető el másként csak emberi munka által. Ezért kénytelenek vagyunk a munkaerő megtartása miatt a drágulást lekövetni, a munkaerőnket a piacon meglévő elvárásoknak megfelelően megfizetni. ennek a költségét pedig kénytelenek vagyunk a végfelhasználók felé közvetíteni, tovább hárítani. 
A végtermékek árában sajnos folyamatosan kénytelenek vagyunk a beszállítói áremelkedést érvényesíteni, azt nem tudjuk átvállalni. Jelenleg a gépkocsi iparban ebben az évben legalább 10-12-% áremelkedésről beszélhetünk idáig és még nincs vége az évnek. Azt biztosan mondhatom, hogy a felmerült problémák miatt - amiből a félvezetők hiánya csak egy és még van számtalan - ez az áremelkedés, inflációs nyomás nem fog egyszerűen megoldódni. Véleményem szerint ezt a kialakult pandémiás helyzet berobbanása vélhetően csak fokozni fogja.