Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az fmkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Külpiaci kitekintés a világra

2021. március 24.

Fejér megyei vállalatvezetőket kértünk fel a nemzetközi piacokat érintő kitekintésre. Kíváncsiak voltunk arra, hogy milyen kilátásai vannak a cégeknek világpiaci vonatkozásban, hogyan látják a külgazdasági helyzetet, a jelenlegi pandémiás helyzet okoz-e nehézséget a logisztikában, kiszállításban? A cikket elolvashatja a legújabb GAZDASÁGI KALAUZBAN is.

Arjo Ottevanger, ügyvezető – PCE Pelleting Kft.

A járvány sajnos már több mint egy éve befolyásolja negatívan az életünket. Cégünk termékköréből adódóan szerencsésnek mondhatja magát, állateledel, illetve fapellet gyártó gépek kopó alkatrészeit (szerszámait) gyártjuk, melyekre folyamatos az igény, 95 %-ban exportra gyártunk. 2020-ban jelentős kapacitásbővítő beruházást hajtottunk végre, rendelésállományunk is emelkedett. Viszont a januári szokásos csendesebb időszak idén elhúzódni látszik, kevesebb megrendelés érkezik. Új partnerek keresésében örömmel vesszük a Kamara online exportfejlesztési programsorozatát, ahol lényeges piaci információkhoz juthatunk az adott ország gazdaságára vonatkozóan a helyi kereskedelmi képviselők beszámolói alapján. Külpiaci mentorként kamarai online rendezvényeken mi is továbbadjuk az export ügyletek lebonyolításában szerzett tapasztalatainkat, hiszen itt is érződik többek között a járvány hatása. A Közúti szállítás esetében egyrészt a Brexit, másrész több országban a gépjárművezetők tesztelési kötelezettsége okoz kisebb késedelmet. Tengeri szállításnál mi is tapasztaljuk a konténerhiány okozta problémákat, magasak a fuvardíjak, késések is előfordulnak. Az árukisérő okmányok kiállítása általában zökkenőmentes, a külügyminisztériumi és konzulátusi felülhitelesítési kötelezettséget az érintett országok a járvány idejére eltörölték, ez nagy könnyebbség számunkra pl. egyiptomi szállításainknál. Az áruk ellenértékének beérkezésében szerencsére nem tapasztalunk fennakadást.

Fiers András, ügyvezető, Fiers Mechanika Kft.

Az elmúlt időszakban több, külgazdasággal kapcsolatos fórumon, eseményen is részt vettünk és azt látjuk, hogy az európai piacokon aktivitás mutatkozik. Nagyon pozitív, hogy ebben a vírussal terhelt időszakban is van lehetőség a külgazdasági kapcsolatok bővítésére. Exportunk részarányát növelni szeretnénk a jövőben és úgy látjuk, hogy vannak lehetőségeink az európai piacokon.

Jelenleg külföldi vevőink, beszállítóink többsége Németországban található. A német partnereink egy része csökkentett munkaidőben, az úgynevezett „Kurzarbeit”-ban dolgozik, ezt figyelembe kell venni a mindennapos üzletmenet során, de egyéb jelentős változást nem érzékelünk partnereinknél.

 Az árumozgásban nem tapasztalunk különösebb problémát. Az alapanyag tekintetében az árak és a szállítási határidők növekedtek, de a logisztika terén nincs jelentősebb fennakadás. A szállításoknál néhány napos késések előfordulnak, ezekkel számolnunk kell a vevőinknek visszaigazolt határidőknél.

Győri Imre, ügyvezető – Magyarmet Finomöntöde Kft.

Egyelőre úgy tűnik – mind a gazdasági mutatók, mind pedig saját tapasztalataink alapján -, hogy a remélt gazdasági visszaállás a pandémia előtti szintre idén nem valósul meg. Bár mindenképpen növekedés várható, de mostanra már világosan látszik, hogy a 2019. évi teljesítményt leghamarabb 2022-ben tudjuk elérni mind vállalati, mind makrogazdasági szinten.

Az egy éve tartó COVID-járvány hatásai minket sem kerültek el, sajnos mi is érezzük a külső és a belső piac bizonytalanságát. A koronavírus első hulláma által támasztott akadályokat sikeresen vettük. 2020 első felében nem tapasztaltunk visszaesést, a gyártás a tavaszi hónapok alatt is folyamatos volt. Az év második felében azonban elkezdődött a rendelésállomány csökkenésének tendenciája, ez azért is különösen fontos, mert a MAGYARMET több mint 70 százalékban exportra termel. Késleltetve ugyan, de megéreztük a német autó- és gépgyártásban zajló értékesítési gondokat is. 2021 eleje óta javulni látszik a piaci helyzet, keresletnövekedést tapasztalunk, és kezdjük elérni a múlt év azonos havi árbevételét, illetve kapacitásaink lekötése a következő három hónapra nagyon jól alakult. Hosszabb távon is megmaradhat a rendelésállomány ezen a szinten, ha a járványkezelés Európában jó ütemben halad - itt az oltakozási hajlandóság és a lehetséges mielőbbi nyitás mellett a gazdasági élet fellendítésére szánt uniós és állami támogatásokra gondolok.

A gazdasági helyzet árakra gyakorolt hatásával kapcsolatban azt feltételezzük, hogy a növekvő kereslet az alapanyagok drágulásához fog vezetni. Különösen a fémek, illetve az egyéb beszerzési költségek esetében számítunk áremelkedésre, ennek hátterében a Brexit, a világpiaci olajárak emelkedése, és a forint gyengülése áll. Viszont az emelkedő előállítási költségeknek csak egy részét tudjuk az eladási árakba beépíteni, emellett még az inflációs hatásokat is figyelembe kell vennünk.

A logisztikát tekintve export irányban nem tapasztalunk nehézségeket. Többnyire gyűjtő, illetve direkt szállításokat veszünk igénybe, az ily módon továbbított áru rendszerint határidőre kerül kézbesítésre vevőink részére. Harmadik országba is problémamentes az áruforgalom, ahogy eddig is, sem a pandémiás helyzet, sem az okmányok kiállítása nem okoz nehézséget.

Import irányban sajnos már nem mondhatók el a fentiek. Több stratégiai beszállítónk van az Egyesült Királyság területén. Kezdetben a Brexit miatt 2-3 héttel hosszabb átfutási idő jellemezte az importszállításainkat. Az okmányok kiállítása, az export vámkezelés okozta a legnagyobb problémát, mindez az adminisztratív költségek emelkedését is magával hozta. És emellett a Kína irányából érkező importáruk költsége is emelkedett a pandémia utáni vasúti közlekedésben kialakult konténerhiány miatt.

Dr. Karsai Béla, elnök – Karsai Holding Zrt.

A jelenlegi külgazdasági helyzettel kapcsolatban azt látom, hogy minden vállalatnak bizonyos fokig diverzifikált a termékszerkezete így az azzal kapcsolatos export lehetőségei is változóak. A vállalat csoportunknál ugyan ez jellemző, azaz az autóipari alkatrészgyártás megsínylette ezt a speciális pandémiás helyzetet, de ezzel együtt a fertőtlenítő flakonok piaca erősen emelkedett. Azt gondolom, hogy országos átlagban is vannak területek, ahol emelkedett az ország exportja és természetszerűleg van olyan, ahol csökkenés tapasztalható. 

Az európai piac vonatkozásában gyökeresen nem változott a pandémiás helyzet miatt. Az európai piacokra ezután is szállítjuk termékeinket és talán annyi növekedésre biztosan számíthatunk amennyit az egészségipar többletként felvesz. Ez jellemző a magyar piacainkra is. Mondhatnám azt, hogy ezen terület növekedése kompenzálja az autóipar és elektronika ipar csökkenését.

A legnagyobb problémát a logisztika területén érzékelem és pedig a szabad konténerek számában. Komoly gondot okoz egy Algériai vagy Egyiptomi export megszervezése. Egész egyszerűen kiszámíthatatlan az oda irányuló szállítmányozás (akár politikai akár gazdasági ok miatt) és ennek következtében az árazás is kiszámíthatatlan. Emiatt exportlehetőségek eshetnek ki. 

A külkereskedelmi okmányok tekintetében elmondható, hogy vállalatunk nem találkozott nehézséget okozó kihívással az okmányok beszerzése kapcsán, vagy az okmányok beszerzésére vonatkozóan.

Nagy Vince, kereskedelmi- és cégvezető – Etyeki Kúria

„Az elmúlt egy évben az egyes célpiacaink között csupán abban tapasztaltunk eltérést, hogy a különböző mértékű szigorítások, majd lazítások, milyen időzítéssel követték egymást. A borkereskedelemben összességében globális trendek rajzolódtak ki: a hangsúly eltolódott azon csatornák felé, ahol lehetőség volt bort vásárolni, vagyis áruházakban és online webshopokon keresztül. Ez igaz a hazai és az importált tételekre egyaránt. Ezzel párhuzamosan, a HORECA szektorban drasztikusan visszaesett a borértékesítés, amely érzékenyen érinti a magyar bor helyzetét külföldön is, hiszen gyakran különleges, „niche” termékként van pozícionálva. A külföldi fogyasztókkal és üzleti partnerekkel való kommunikáció lehetőségeit is újra kellett gondolnunk, online alternatívákat keresve az ágazatunkban kiemelten fontos kereskedelmi vásárok és borbemutatók helyett. A szállítmányozás terén mi is tapasztaltuk, hogy a fuvarok gyakorisága csökkent, hosszabb átfutási időkkel és magasabb árakkal kellett kalkulálni. Összességében azokon a külföldi piacokon nyílt lehetőségünk értékesíteni az elmúlt egy évben, ahol kereskedőink közvetlenül el tudták érni a fogyasztókat vagy a lazítási időszakokban jelentősebb HORECA aktivitásra volt lehetőség.”

Dr. Pap László, cégvezető – Alba-Zöchling Kft.

Társaságunk igyekszik minél szélesebb iparági szegmensbe betekintést nyerni, s ebből az látható, hogy a tavaly tavaszi megtorpanás után, 2020 második felétől az autóipar vezetésével, minden szektor visszatért a számára megfelelő útra, s noha nem mindegyik iparág képes akkora volumennel gyártani, mint tette azt korábban, az út, melyen elindultak újra biztató.

Az Alba-Zöchling Kft. szállítmányozó és fuvarozó társaság révén kifejezetten lemérheti saját tevékenységén keresztül az export piacok helyzetét. Ezek alapján elmondhatjuk, hogy tavaly augusztus 20-ától egy jelentős fejlődés, komoly ágazatokra bontott ipari növekedés indult meg, mely idén is tovább "dübörög".

A koronavírus első szakaszában a közúti fuvarozást is jelentősen visszavetették a korlátozások és egyes országokba szinte lehetetlen volt eljutni. A második szakasz már teljesen "kikerülte" a logisztikát, vagyis úgy gondoltuk, már nem lesz megállás, visszatartás. Sajnos a harmadik hullám folyamán, a mutáns vírusok megjelenésével Németország és Lengyelország Magyarországot is kockázatos országnak tekinti, mely alapján speciális regisztrációval, illetve adott esetekben negatív tesztekkel tudnak csak kollégáink bejutni ezen országokba, hivatásos gépkocsivezetőként is. Ez a folyamat, mind adminisztratív módon, mind operációs működés szempontjából jelentősen megnehezíti a dolgunkat, mivel a szervezést egy másik úton kell megvalósítanunk. A fontos azonban továbbra is az, hogy az ellátási lánc folyamata működjön, ne szakadjon meg és biztosítsuk embertársaink és magunk szükségleteinek megfelelő áruk mozgását. Ez a mi küldetésünk és feladatunk ebben a vészhelyzetben.

 

Urbán László Imre, vezérigazgató – Momert Zrt.

A MOMERT háztartási kisgépei 4 kontinens több mint 30 országába eljutnak, mégis az Európai Unió piaca, azon belül is a német, lengyel és az olasz piac a meghatározó. Ezekbe az országokba irányul az exportunk közel 50%-a. Németországban és Lengyelországban fontos beszállítói projekt kapcsolatokat is fenntartunk. Gyártóként egyszerre szembesülünk a pandémia következtében csökkenő fogyasztással, az európai fogyasztási cikk kereskedelemben tapasztalható átrendeződéssel, valamint a termelési költségek drasztikus emelkedésével és az ellátási lánc bizonytalanságaival.

Azt tapasztaljuk, hogy az eddigieknél is nagyobb teret kap az e-kereskedelem, bár ennek bővülése nem tudja ellensúlyozni a hagyományos csatornákon történő értékesítés visszaesését. Kiemelkedő vevőink közül többen átalakultak vagy megszűntek, az üzleti életben továbbra is nagy a bizonytalanság. A 2021.  évben a drasztikusan emelkedő alapanyag árak, az utazási korlátozások, illetve a magas fuvarköltségek visszafogják az export növekedését. Az alapanyagok áremelkedésén túl ellátási problémák is felmerülnek, mind az acél és a műanyag esetén duplájára nőtt szállítási határidőkkel kell dolgoznunk.

A gyártás feltételeit mindezek ellenére próbáljuk folyamatosan biztosítani, a munkavállalók a kormányzati járványügyi szigorítások mellett is mindent megtesznek a termelés és az értékesítés működése, kiemelten az export kiszállítások teljesítése érdekében. Mivel az egészségmegőrzési termékek esetében a piaci igények növekedtek, így a járványhelyzet ellenére vállalatunk export árbevétele bővült.  A tartósan gyenge forint kedvez ugyan az exportnak, de nem ellensúlyozza a költségek említett növekedését, valamint az import drágulását.

Kollégáim információi alapján jelenleg a fuvareszközök számának csökkenése érezhető, bár ez egyelőre nem okozott fennakadásokat a kiszállításokban.  A légi és a tengeri szállítás költségei két-háromszorosra emelkedtek, a közúti árufuvarozásban további áremelkedés prognosztizálható. Sajnos az általános szigorításokkal együtt a Külügyminisztérium okmányhitelesítése lelassult (személyidőpont foglalással 4-5 hét, posta 3-hét), így egy okmány felülhitelesítése több hónapot   is igénybe vehet, ugyanakkor a helyi kamara a szükséges származási okmányok felülhitelesítését gyors határidővel

teljesíti. 

Társaságunk a harmadik hullám letörését követően – az egyébként is szezonálisan erős őszi forgalom bővülésben bízik, s jelenleg mérsékelt volumenű termelés mellett a vevői kapcsolatok életben tartásán és új termékek fejlesztésén dolgozik. Az átmeneti nehéz időszak terheinek csökkentése érdekében kedvezményes (EXIM banki) hitelt vettünk fel és benyújtottuk pályázatunkat a munkahelymegőrzési támogatásra is, melynek várjuk kedvező elbírálását.