Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az fmkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

ATA Carnet

Az ATA Carnet használata a vállalkozások külpiaci megjelenését, külpiaci tevékenységét könnyíti meg.

Az ATA igazolvány alkalmazását nemzetközi vámegyezmények, az ATA Egyezmény és az Isztambuli Egyezmény, valamint az egyes elfogadó országok saját törvényei szabályozzák.

Az ATA Carnet egy olyan nemzetközi vámokmány, amely jelentősen leegyszerűsíti az áruk harmadik országba történő ideiglenes bevitelét, vámbiztosíték fizetése nélkül. Az ATA egy betűszó, amely az ideiglenes behozatal kifejezés angol és francia megfelelőjének kezdőbetűiből áll: Admission Temporaire/Temporary Admission.

Milyen előnyei vannak az ATA igazolvány használatának?

Amikor a termékeinket egy külföldi kiállításon, vásáron szeretnénk bemutatni, vagy a saját munkaeszközeinkre külföldön is szükségünk van, és ezért ezeket a termékeket, munkaeszközöket egy bizonyos időtartamra be szeretnénk vinni a külföldi országba, a be- és kivitel problémamentes lebonyolítása érdekében a külföldi vámhatóságtól ideiglenes beviteli vámeljárást kérelmezünk.

Az ATA Carnet lehetővé teszi, hogy Ön az érvényességi időn belül akár több alkalommal is beszállítsa a termékét egy vagy több, az igazolványt elfogadó külföldi országba anélkül, hogy a normál ideiglenes beviteli eljárásban általában szokásos vámbiztosítékot a külföldi vámhatóság számára a határátlépéskor megfizetné. Az ATA igazolvánnyal szállított áruk esetleges beviteli vámjának, adójának a megfizetését ugyanis, egy nemzetközi garancialáncot alkotva, az igazolványt kibocsátó kereskedelmi és iparkamarák garantálják az elfogadó országok vámhatóságai részére.

Az ATA Carnet kiváltásával a költségek előre kalkulálhatók, nem kell vámot fizetni, gördülékenyebb a határátlépés, kiváltása rövid időt vesz igénybe, használata egyszerű, könnyen követhető. Az ATA igazolványt magánszemélyek és vállalkozások egyaránt használhatják.

Milyen áruk szállíthatók ATA-val?

Olyan áruk széles köre, amelyeket kiállításon, vásáron, bemutatón történő használatra, szakmai felszerelésként*, kereskedelmi mintaként, sportcélokra, oktatási, tudományos és kulturális céllal, személyes használati tárgyként stb. ideiglenesen szállítanak ki az Európai Unió vámterületéről, és változatlan állapotban, újra-behozatalra szánnak.

(*Szakmai felszerelés alatt kizárólag a vámegyezményekben szereplő árukat lehet figyelembe venni.)
Nem használható az ATA igazolvány postai forgalomban, fogyasztási cikkek szállításához, gazdasági tevékenység végzéséhez.

Hol használható az ATA Carnet?

Az ATA igazolványt ma már világszerte 78 országban elfogadják. Az elfogadó országok száma évről évre növekszik. A vámegyezményekhez eddig az alábbi országok csatlakoztak:

Albánia, Algéria, Amerikai Egyesült Államok, Andorra, Ausztrália, Bahrein, Bosznia-Hercegovina, Brazília, Chile, Dél-afrikai Köztársaság, Dél-Korea, Egyesült Arab Emírségek, Elefántcsontpart,  Fehéroroszország, Gibraltár, Hongkong, India, Indonézia, Irán, Izland, Izrael, Japán, Kanada, Katar, Kazahsztán, Kína, Libanon, Macedónia, Madagaszkár, Makaó, Malajzia, Marokkó, Mauritius, Mexikó, Moldova, Mongólia, Montenegró, Norvégia, Oroszország, Pakisztán, Srí Lanka, Svájc, Szenegál, Szerbia, Szingapúr, Tajvan**, Thaiföld, Törökország, Tunézia, Ukrajna, Új-Zéland, az Európai Unió tagországai***

** Tajvan esetében az úgynevezett CPD Kína/Tajvan igazolvány használandó

*** Az uniós áruk Magyarországról az Európai Unió tagországaiba történő szállításainál nem szükséges kiváltani az ATA igazolványt

Arról, hogy az egyes elfogadó országokba milyen célból szállíthatók áruk az ATA igazolvánnyal, kérjük, hogy előzetesen tájékozódjon a területi kereskedelmi és iparkamaránál.

Mennyi ideig érvényes az ATA igazolvány?

Az ATA igazolvány a kibocsátástól számított 1 évig érvényes. Számos tagország elfogadja az úgynevezett csatlakozó igazolványt (Anschluss-Carnet, Replacement Carnet), amely akár további 1 évvel meghosszabbíthatja az eredeti igazolvány érvényességét (igényelhető a kiadott ATA Carnet lejárata előtt).

Mennyibe kerül?

Az ATA igazolvány hitelesítésének a díját a kivitelre szánt áru értéke alapján kalkuláljuk. A kiváltáskor, egyszeri óvadék letétele szükséges, amely összeget a kamara az igazolvánnyal történt elszámolást követően felszabadít. A kibocsátási díjról, az aktuális hitelesítési díjakról és az óvadék mértékéről kamaránk ügyintézőinél érdeklődhet, illetve a mellékletben olvashat.

OKMÁNYHITELESÍTÉSI és ATA DÍJTÉTELEK  2023. január 1-től: EZEN A LINKEN és a melléklet szerint

VÁLTOZÁS AZ ÜGYINTÉZÉSBEN! 

2023. január 1-től az igazolvány kiadásához már nem szükséges az előre nyomtatott formanyomtatványok megvásárlása és kitöltése: a kamara nyomtatja ki az elkészült igazoldányt, mind a kibocsátó, mind az ATA tulajdonosa alárja azt. Ügyintézés csak előzetes időpontegyeztetés alapján!

Az igazolvány kiadásához az árujegyzéket az ügyfél előre elkészíti a megadott formában (excel file), kitölti az adatlapot és azt megküldi e-mailben a kibocsátó kamarának.  Szükséges még az ATA szerződés aláírása, valamint banki felhatalmazó levél megléte is. Ha az összes dokumentum rendelkezésre áll, a kamarai munkatársak, az igénylő általi jóváhagyást követően az úticélnak és útitervnek megfelelően összeállított igazolványt kinyomtatják, az igénylő ellátja aláírásával, majd sor kerül a hitelesítésre. Az igénylő készpénzben, vagy előzetes utalással teljesítheti az óvadék, a hitelesítési díj és a kibocsátási díj megfizetését, melyről a kamara számlát állít ki. Ezt követően, az igénylő számára átadásra kerül a hitelesített ATA Carnet. SZEMÉLYES ÜGYINTÉZÉS SZÜKSÉGES!

Az árulista és az adatlap a mellékletben található.

A formátumot tilos változtatni, tilos formázni. Az árulistán feltüntetésre kerül: 

- Áru megnevezése, azonosító száma, egyéb azonosító jele (egy sorban)

- Darabszám (csk szám)

- Súly (csak szám)

- Mennyiségi egység (g, kg, t)

- Érték: az adott sorban feltüntetett áru(k) értéke HUF-ban (csak szám és aszámot nem kell tagolni, pénznemet nem kell feltüntetni

- Származási ország kétjegyű ISO kódja. 

A beírt adatokat nem kell összesíteni. 

Jelen tájékoztatás nem teljes körű. Az ATA igazolvány kiváltásával és használatával kapcsolatos további kérdések esetén a kibocsátó kamarák okmányhitelesítési munkatársai készséggel állnak az Ön rendelkezésére a területi kamarai elérhetőségeken.

Fejér vármegyében illetékes kamara:

Fejér Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara, Székesfehérvár, Hosszúsétatér 4-6.

Telefon: (22) 510-310, Erdősné Sz. Zsuzsa (22) 510-314, Buda Csilla (22) 510-316.

Ügyintézés csak előzetes időpontegyeztetés alapján. E-mailben küldjük meg a kitöltendő dokuemntumokat. 

Figyelem! A kamara akkor tudja az ATA igazolványt kinyomatni, hitelesíteni, ha minden dokumentum, adat rendelkezésre áll, amelyet az igénylő megküld és jóváhagy. Amennyiben az igénylő által megadott adatok nem egyértelműek, nem értelmezhetőek, hiányosak, az igazolványt a kamarának nem áll módjában elkészíteni. Az igénylő általi jóváhagyást követően a beírt adatok már nem módosíthatók. Az ebből eredő plusz költségek az igénylőt terhelik. 

Hogyan kell használni az ATA igazolványt?

Kilépés az Európai Unió vámterületéről a zöld fedőlap, a sárga exportlap és a sárga export ellenőrzőszelvény segítségével:

1. lépés: az indító vámhivatal (belföldi vámhivatal!) érvényesíti az ATA igazolványt a zöld fedőlap H) rovatának a kitöltésével, esetleg az Általános jegyzék leigazolásával.

2. lépés: az ATA tulajdonosa vagy képviselője a kiviteli vámkezelés előtt kitölti a sárga exportlap D)-F) rovatát és aláírja az ideiglenes kiviteli nyilatkozatot.

3. lépés: a kiléptető vámhivatal a sárga exportlap H) rovatában és a sárga export ellenőrzőszelvényen feljegyzi a kilépés adatait, a kilépő áruk tételszámait, és érvényesíti a dokumentumokat. A későbbi reklamációt elkerülendő mindig ellenőrizze a beírt dátumot, illetve, hogy a sárga export lapokon valóban azok a tételszámok szerepelnek csak, amelyek kiszállításra kerülnek!

Belépés a harmadik országba a fehér importlap és a fehér import ellenőrzőszelvény segítségével:

1. lépés: az ATA tulajdonosa vagy képviselője kitölti a fehér importlap D)-F) rovatát és aláírja az ideiglenes behozatali nyilatkozatot.

2. lépés: a beléptető vámhivatal a fehér importlap H) rovatában és a fehér import ellenőrzőszelvényen feljegyzi az ideiglenes behozatal adatait, a belépő áruk tételszámait, és érvényesíti a dokumentumokat. A későbbi reklamációt elkerülendő mindig ellenőrizze a beírt dátumot, illetve, hogy az import lapokon valóban csak azok a tételszámok szerepelnek, amelyek bevitelre kerülnek!

Újra-kilépés a harmadik országból a fehér újra-kiviteli lap és a fehér újra-kiviteli ellenőrzőszelvény segítségével

1. lépés: az ATA tulajdonosa vagy képviselője kitölti a fehér újra-kiviteli lap D)-F) rovatát és aláírja az újra-kiviteli nyilatkozatot

2. lépés: a kiléptető vámhivatal a fehér újra-kiviteli lap H) rovatában és a fehér újra-kiviteli ellenőrzőszelvényen feljegyzi az újra-kivitel adatait, a kilépő áruk tételszámait, és érvényesíti a dokumentumokat. A későbbi reklamációt elkerülendő mindig ellenőrizze a beírt dátumot, illetve, hogy a lapokon valóban azok a tételszámok szerepelnek, amelyek kivitelre kerülnek!

Figyelem! Az ATA igazolvánnyal beléptetett, de időközben a beviteli országban szabadforgalomba került áruk vámjának, adójának, stb. a megfizetéséről mindig szükséges vámigazolás, amely igazolást az igazolványt kibocsátó kamarának az elszámoláskor az igazolvánnyal együtt át kell adni. Az igazolásban utalni kell az érintett ATA igazolvány számára is!

Visszaérkezés az Európai Unió vámterületére a sárga újra-behozatali lap és a sárga újra-behozatali ellenőrzőszelvény segítségével:

1. lépés: az ATA tulajdonosa vagy képviselője kitölti a sárga újra-behozatali lap D)-F) rovatát és aláírja az újra-behozatali nyilatkozatot.

2. lépés: a beléptető vámhivatal a sárga újra-behozatali lap H) rovatában és a sárga újra-behozatali ellenőrzőszelvényen feljegyzi a belépés adatait, a belépő áruk tételszámait és érvényesíti a dokumentumokat. A későbbi reklamációt elkerülendő mindig ellenőrizze a bejegyzés dátumát, illetve, hogy a sárga lapokon valóban azok a tételszámok szerepelnek, amelyek visszaszállításra kerültek!

Áthaladás egy tranzitországon a kék tranzitlap és a kék tranzit ellenőrzőszelvény segítségével:

1. lépés: az ATA tulajdonosa vagy képviselője a vámkezelés előtt kitölti a kék tranzit lap D)-F) rovatát és aláírja az árutovábbítási nyilatkozatot.

2. lépés: a beléptető vámhivatal a kék tranzit lap H) rovatában és a kék tranzit ellenőrzőszelvényen feljegyzi az árutovábbítás adatait, az áruk tételszámait és érvényesíti a dokumentumokat. A későbbi reklamációt elkerülendő mindig ellenőrizze a bejegyzés dátumát, illetve, hogy a kék lapokon valóban azok a tételszámok szerepelnek, amelyeket átszállítanak az országon/vámterületen!

3. lépés: a címzett vámhivatalhoz történő megérkezéskor, illetve a tranzitországból történő kilépés előtt a kiléptető vámhivatal a kék tranzit lap H) rovatában és a kék tranzit ellenőrző szelvényen feljegyzi az árutovábbítás adatait, az áruk tételszámait és érvényesíti a dokumentumokat. A későbbi reklamációt elkerülendő mindig ellenőrizze a bejegyzés dátumát, illetve, hogy a kék lapokon valóban azok a tételszámok szerepelnek, amelyeket átszállítottak az adott országon!

A vámkezeléskor a vámhatóság az egyes betétlapokat kiveszi az igazolványból, azonban az ellenőrzőszelvények mindig az igazolványban maradnak!

Kérjük, hogy mindig győződjön meg róla, hogy a vámhatóság képviselője a határátlépést az igazolvány ellenőrző szelvényén megfelelően bejegyezte! A vámbejegyzések azért jelentősek, mert ezekkel igazolható, hogy az ATA igazolvánnyal szállított áruk részben vagy egészben az adott országba be- vagy onnan kiszállításra kerültek.

Az áru visszaérkezését követően Önnek már nincs más teendője, mint a szabályosan vámkezeltetett igazolványt visszavinni a kibocsátó kamarába és elszámolni az igazolvánnyal.

Elszámolás az ATA igazolvánnyal

Az áru visszaszállítását követően, az elszámoláshoz az ATA igazolványt, annak minden felhasznált vagy fel nem használt lapját, az ATA szerződésnek megfelelően, vissza kell vinni a kibocsátó kamarába.

Figyelem! Az ATA igazolvány nem rendeltetésszerű használata (pl. vámhatósági bejegyzés elmulasztása, határidőn túli visszaszállítás) esetén a külföldi vámhatóság keresési eljárást (reklamációt) indít, amely során a garanciavállaló kamarát felszólítja az ATA igazolvány fedezetével szállított áruk újra-kivitelének igazolására. Ha az újra-kivitelt az ATA igazolvány tulajdonosa nem tudja megfelelően igazolni, a külföldi vámhatóság beviteli vámot és adót, vagy egyéb utólagos eljárási díjat is kiszabhat az árukra.

Az ATA igazolvány elvesztése, eltűnése nem mentesíti az ATA igazolvány tulajdonosát az elszámolási kötelezettség alól.

További tanácsaink az ATA igazolvány használatához:

- Az ATA igazolvány szabályszerű használatáért, a határátlépési bejegyzésekért, az ATA igazolvány épségéért minden esetben az ATA tulajdonosa felel. Kérjük, hogy ügyeljen arra, hogy az igazolványt csak megbízható képviselőnek, meghatalmazottnak adja át!

- Repülővel történő utazásakor, kérjük, mindig szánjon elég időt az igazolványok vámkezeltetésére, és számoljon a repülőtéri vámhivatalok ATA eljárásra fordított, esetlegesen korlátozott nyitvatartási idejével!

- A beléptető vámhivatal az ATA érvényességi idején belül jogosult megszabni azt a határidőt, ameddig az árunak el kell hagynia a beviteli országot. A tartózkodási idő így történő lerövidítésekor ezt a rövidebb újra-kiviteli határidőt kell betartani, ezért, ha a módosított határidőt túlságosan rövidnek tartja, a későbbi reklamációt elkerülendő, már a vámkezelés során jelezze ezt a vámhatóság felé!